Продажбата на хранителни стоки винаги е била много търсен и устойчив бизнес. Затова и все по-често бъдещите предприемачи решават да инвестират в това направление. Хората винаги ще се нуждаят от хранителни продукти. Една от възможностите за реализиране на тази идея, без да ви е необходим голям първоначален капитал, е отварянето на малък хранителен магазин. В тази статия ще ви запознаем с основните стъпки и специфики, с които трябва да сте запознати. Тъй като има особености, които трябва да предвидите ви съветваме да използвате услугите на счетоводител.
Стъпки за отваряне на хранителен магазин
Идеята е в главата ви, начертали сте бизнес план, намерили сте подходящо място с добро местоположение, следва да направите проекта реален. На първо място, за да извършвате дейност, ще е необходимо да регистрирате ваша фирма. Как става това? Най-лесният вариант е да се свържете със счетоводител, който ще ви запознае с цялата необходима информация свързана с регистрацията на вашата фирма, а защо не и за цялостният процес. За магазините за хранителни стоки се извършва и регистрация към Областна Дирекция по безопасност на храните (ОДБХ).
Изписване на стоки
През 20 век, технологиите се развиват с огромна скорост. Предлагат се много счетоводни и складови програми, които да ни улесняват в съхранението, използването и сортирането на информация, която сме въвели. Съветваме ви да се запознаете с различните видове програми, за да прецените коя ще бъде най-удобна и полезна за вас.
Съвет при осчетоводяването на хранителен магазин е да се води аналитичност на стоките, в магазина ( като стоките, могат да бъдат обособени в групи)
Ревизия/Инвентаризация
Често използван термин сред обществото е извършването на ревизия в хранителен магазин. В повечето случаи става въпрос в действителност за инвентаризация- което идва от френската дума „инвентаре” и означава проверявам, намирам. Необходимо е да правите такъв вид проверка, поне веднъж в годината. След приключване на проверката е възможно да се установят липси или излишъци:
- Липсиза сметка на предприятието: обикновено се дължат на естествени фири в резултат на природни бедствия, кражби и други липси, за които длъжностните лица нямат установена вина;
- Липси по винана материално отговорното лице (МОЛ): със счетоводен запис се отразява задължаването на отговорното лице със стойността на липсващия актив;
- Липси, причинени от стихийни бедствия(когато липсващите активи са били застраховани): в счетоводната ведомост следва да бъдат отразени застрахователните обезщетения за получаване, съответстващи като стойност на унищожения актив;
- Излишъци:оценяват се по тяхната актуална продажна стойност, като се включват към активите на предприятието.
ДДС
Счетоводителят ще ви запознае с два варианта свързани с регистрацията по ДДС. Първият вариант е да регистрирате фирмата по ваше желание, дори да не са налице условията които трябва да спазите, имате това право. Вторият вариант е когато сте задължени да се регистрирате. Когато реализирате облагаем оборот от 50000 лв. за 12 месеца, е необходимо да се подаде заявление в 7-дневен срок от края на месеца в който е достигнат оборота.
В случай че достигнете облагаем оборот от 50000 лв. за период от два последователни месеца, включително и текущия, срока за подаване на заявлението е 7 дневен от датата, на която е достигнат оборота.
Допълнителни съвети към собствениците на хранителен магазин
- Персонала и управителя на магазина, е необходимо да разполагат с лични здравни книжки, заверени от РЗИ.
- Не забравяйте да предвидите и фискално устройство, което трябва да има връзка към Агенцията по приходите. Като към него трябва да се приложи Удостоверение (свидетелство за експлоатация). Документите трябва да са налични в обекта.
- Удостоверенията от ОДБХ трябва да са налични в обекта.
- Ако смятате да предлагате тютюневи изделия, трябва да разполагате с Удостоверение за търговия /разрешително/ на такива стоки. Важно е да се знае, че в помещението не е позволено да се пуши, като това трябва да е обозначено със стикер, табела .Забранена е продажбата на алкохолни и тютюневи изделия на лица под 18 години- това също трябва да бъде обозначено със стикер, табела
- Трябва да разполагате с отделено място за съхранение на тютюневи изделия.Клиентите не трябва да имат свободен достъп до тях.
- Трябва предвидите и място за табела, на което да има оказано работно време на магазина, както и материално-отговорното лице.
- Ако желаете да поставите табели, които да рекламират и показват локацията на вашия магазин, трябва да разполагате с разрешително от общината, в която се местонахождава обекта.