Ако сте от хората, които обичат животните, желаят да имат собствен бизнес и искат да се развият като бъдещи предприемачи, то най-доброто решение за вас е да си отворите ваш магазин за домашни любимци. Ако проявявате интерес към това, то тази статия е за вас.
Предимствата на зоомагазина като бизнес модел
За да разберете дали това начинание ще ви бъде изгодно ви е необходима помощта на бизнес план, който трябва да следвате, за да пожънете успех в реализацията на Зоомагазина.
Маркетингови проучвания показват, че през годините бизнеса за домашните любимци постоянно се развива, тъй като кучетата, котките, птиците и други домашни любимци си остават другари и спътници в повечето от домакинствата. Това означава, че и търсенето на такива продукти и услуги се увеличава. Трябва да сте наясно, че конкуренцията в този бранш също в голяма, затова трябва да помислите какъв подход да имате, за да е успешно вашето начинание.
Франчайз или собствен бизнес модел
Ако сте нови в областта на предприемачеството, ви съветваме да започнете с Франчайз или казано по друг начин : когато дадена фирма предоставя при определени условия и срещу заплащане на друга фирма, желаеща да развива същата дейност, като има правото да използва вече изградения и успешен бизнес модел на утвърдената на пазара фирма.
Ако имате ясна и конкретна цел, виждане на цялостния процес, можете да изградите и ваш собствен бизнес модел, който да работи ефикасно и ефективно за вашия бизнес. Като трябва да имате предвид, предвиждане на всички възможни рискове и начини за тяхното преодоляване.
Правни и законови изисквания
От гледна точка на помещението:
– зоомагазините, трябва да разполагат, с площ обособена за съхранение на храната
– площ обособена за почистване и дезинфекция за оборудването ( например: клетки, аквариуми и др.)
– помещения за животни
Обектът трябва да бъде с добра осветеност,(слънчева или изкуствена)така че животните да се чувстват спокойни. Също така трябва да разполагате с подходяща вентилационна система, която ще поддържа въздуха чист и да отстранява прекомерната влага.
Законът установява изисквания и за размера на съоръженията (клетки, аквариуми), в които се отглеждат животните.
От гледна точка на персонала:
Персоналът трябва да има познания в отглеждането, храненето и поведението на различните видове животни, които ще разполага зоомазина.
За целта лицата работещи в такива обекти трябва да притежават висше образование по специалностите ветеринарна медицина, екология. За лицата, които нямат необходимото образование могат да изкарат курс за защита и хуманно отношение към животните.
Примерен бизнес план за отваряне на зоомагазин
Асортимент и зареждане
Важен момент, на който трябва да обърнете внимание за отварянето на зоомагазин е асортимента от стоки, които смятате да предлагате и откъде смятате да си ги набавите. Асортиментът е хубаво да бъде максимално разнообразен. Най-често предлаганите стоки за домашни любимци са храна, витамини, играчки, фуражи, купи и хранилки, тоалетни принадлежности, шампоани. Можете да включите в асортимента си и книги за животните, тяхното правилно отглеждане, тяхното поведение и прочие. Лекарства, аксесоари, а ако имате и достатъчно пространство може да предлагате и мебели за домашни любимци ( легла, колибки, кафези и др.)
А ако решите да предлагате и животни, ще трябва да потърсите надеждни доставчици. Важно е да се знае, че не може да предлагате всички видове животни. Закона забранява продажбата на : екземпляри от разред примати и диви котки и животни от защитен вид.
Оборудване
Магазинът трябва да бъде оборудван с различни стелажи и витрини, които да показват продуктите, които се предлагат. Минимална площ на помещението е 10 м2. Трябва да разполагате и с работна маса, най-вероятно ще ви бъде необходим кантар за измерване количеството на храната, която ще предлагате. Много важна част е и касовият апарат, тъй като дейността, която ще извършвате е търговия.
Инвестиция
След като вече сте набелязали основните стъпки, които ще следвате, е необходимо да предвидите и каква начална сума смятате да вложите във вашето начинание. Хубаво е да предвидите разходи за помещението / дали то ще бъде ваше собствено или ще търсите под наем/, като е препоръчителни да бъде на място, с голям поток от хора, жилищни кооперации, централни улици. Други важни разходи са: разходи за закупуването на оборудване, материали и продукти, разходи за заплати на персонал, разходи за реклама. Нещо, което ще ви е от полза е да предвидите използването на счетоводни услуги, които ще ви спести голяма част от ангажиментите.
Какво трябва да знаем при счетоводството на зоомагазин
Бизнес планът е почти готов. Време е за действие! След като се предвидили всички възможни тънкости, на първо място трябва да регистрирате ваша фирма ( за предпочитане ООД, ЕООД), като може да получите помощ и консултации от добър счетоводител, който ще ви запознае с всичко необходимо за успешното и законосъобразно стартиране на вашия бизнес. Следващата стъпка е да подадете заявление за регистрация до директора на съответната областна “ Българска дирекция по безопасност на храните” . Като е необходимо да приложите копие от документа за помещението, което ще извършвате дейност. ( Нотариален акт- ако е ваше собствено, Договор за наем- в случай, че наемете помещение). Друга важна стъпка е разполагате с договор за ветеринарномедицинско обслужване, ако смятате да предлагате живи животни. Сертификат, че те са здрави. Тук можем да вмъкнем, че ако имате висше образование и сте ветеринарен лекар, няма да е необходимо случването на такъв договор. И не на последно място- да заплатите държавна такса. В ерата на 21 век, тази услуга се предлага и електронно, можете да я заплатите и по електронен път, което ще ви спести време.
Успех с начинанието !