В резултат на извършената до момента по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ оценка е установен изключително голям брой проектни предложения, които са отхвърлени на основание, че след изпращане по установения ред на искания за отстраняване на нередовности кандидатите не са представили в рамките на предоставения им срок допълнително изисканите им документи или са ги представили, но отново не са съгласно изискванията. Същевременно с третото изменение на Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19 (2020/C 218/03), което е в сила от 29 юни 2020 г., се дава възможност да се предоставя помощ на микро или малки предприятия (по смисъла на приложение I към Общия регламент за групово освобождаване), които към 31 декември 2019 г. са били в затруднено положение, при условие че те не са обект на процедура по колективна несъстоятелност съгласно националното право и не са получили помощ за оздравяване или помощ за преструктуриране.
В тази връзка и поради огромния обществен интерес към процедурата, както и с оглед на необходимостта за осигуряване на така необходимите средства за ликвидност на микро- и малките предприятия, засегнати от разпространението на пандемията COVID-19 Управляващият орган на ОПИК предприе необходимите действия за изменение на Условията за кандидатстване по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“. С изменението се предвижда да отпадне изискването по процедурата да не могат да получават финансиране предприятията, които са били в затруднено положение към 31 декември 2019 г., както и ще бъде предвидена възможност за повторното изискване на документи от страна на кандидатите по процедурата с оглед отстраняване на констатирани нередовности.
Допълнително с цел осигуряване на необходимите средства за финансиране на всички постъпили по процедурата проектни предложения, които ще отговорят на Условията за кандидатстване по процедурата е инициирана писмена процедура за неприсъствено вземане на решение от Комитета за наблюдение на ОПИК и ОПИМСП с цел увеличаване на бюджета по процедурата от 173 млн. лева на 225 млн. лева. Допълнителните 52 млн. лева са осигурени от бюджета на ОПИК по линия на антикризисните мерки, изпълнявани от министерство на икономиката в подкрепа на ликвидността на микро, малки и средни предприятия (МСП), пострадали от извънредната ситуация и от епидемията от СOVID-19.
Непосредствено след изменението на Условия за кандидатстване по процедурата Управляващият орган на ОПИК ще стартира в максимално кратки срокове, още през месец октомври, процедурата по повторно преразглеждане на проектните предложения, за които към момента е установено, че не отговарят на Условията за кандидатстване. Уведомленията за отстраняване на нередовности ще се изпращат единствено и само чрез профила на кандидата в ИСУН 2020, като за целта кандидатите следва да проверяват регулярно профилите си в ИСУН 2020, чрез които са подали проектните си предложения.